Do napompowania amortyzatorów pneumatycznych roweru potrzebna jest pompa wysokociśnieniowa. Stosuje się ją zarówno w widelcach jak i w tylnym zawieszeniu. Jest to ważne akcesorium dla sportowców, turystów i rowerzystów ekstremalnych. Pompka do amortyzatora umożliwia dostosowanie sztywności zawieszenia roweru do konkretnego szlaku.
Różnice w stosunku do konwencjonalnej pompki
Chociaż pompa wysokociśnieniowa spełnia tę samą funkcję, co pompa konwencjonalna, jej konstrukcja jest nieco inna:
- Mała objętość komory powietrznej – taka pompa pompuje znacznie mniejsze objętości powietrza niż konwencjonalna.
- Solidna metalowa obudowa – niezbędna do zastosowań wysokociśnieniowych.
- Wysokiej jakości manometr – do najdokładniejszego napełniania amortyzatorów.
- Specjalny zawór z gwintem – aby nie wypuszczać pompowanego powietrza po odłączeniu od smoczka.
- Opcja kontrolowanego wypuszczania powietrza – przycisk, za pomocą którego można wypuścić część powietrza z komory w celu uzyskania optymalnego ciśnienia.
Dlaczego nie można użyć zwykłej pompki ręcznej?
Jeśli przyjrzysz się uważnie, zauważysz, że złączka na amortyzatorach pneumatycznych jest dokładnie taka sama jak na dętkach kół rowerowych. Jest to „zawór Schradera”. Stosuje się go również w samochodach i motocyklach. Można więc podłączyć pompkę do widelca roweru.
Ale nie będzie można napompować amortyzatora. W najlepszym wypadku po prostu nie możesz nic zrobić. W najgorszym wypadku wydmuchasz całe pozostałe powietrze z widelca. Nie możesz jeździć z całkowicie wypompowanym widelcem – natychmiast go uszkodzisz. Powodem jest to, że zawór standardowej pompy nie jest zaprojektowany do wytrzymania takiego ciśnienia i może wpuścić powietrze.