Kolarzówki coraz częściej pojawiają się na ulicach i ścieżkach rowerowych. Nie może to dziwić. Są one wygodne, funkcjonalne, umożliwiają rozwijanie szybkich prędkości. Na czym polega ich wyjątkowość? To specyficzna budowa, która przyczynia się do skutecznego przełamywania oporów. Jak zbudowane są rowery szosowe?
Rama
Najważniejszym elementem rowerów szosowych jest ich rama. Dwa aspekty decydują o jej jakości. Pierwszy to lekkość. W przypadku rowerów szosowych, chodzi o to, by były one możliwie najlżejsze. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Im mniejsza waga roweru, tym łatwiej jest go napędzić. Ramy produkowane są zatem z lekkich materiałów, głównie aluminium. W droższych modelach mogą one być karbonowe. Kolejny sekret to konstrukcja widelca. Obecnie, praktycznie wszystkie rowery szosowe bazują na widelcach właśnie z karbonu, co znacznie zmniejsza wagę roweru. Drugi aspekt ramy to jej kształt. Jest ona tak produkowana, by geometria sprawiała, że rower będzie opływowy, co zlikwiduje opór powietrza.
Kierownica
Kolarzówki posiadają kierownicę w kształcie tzw. baranka, który umożliwia przyjecie różnych pozycji podczas jazdy dzięki różnorodnym możliwościom chwytu. To aspekt, który pozwala rozwijać szybkie prędkości (przy pochyleniu) oraz zapewnia olbrzymią wygodę jazdy przez możliwość zmiany ułożenia sylwetki.
Koła
Koła w rowerach szosowych bazują na cienkich obręczach i cienkich oponach bez wyrazistego bieżnika. Po pierwsze, to kolejny zabieg, który zmniejsza wagę roweru, po drugie zaś, przekłada się na otrzymywanie o wiele mniejszych oporów podczas jazdy.