Akcesoria rowerowe

Opony rowerowe. Czym kierować się przy ich wybieraniu?

Opony to jedyny element roweru stykający się z asfaltem lub innym podłożem. Od nich zależy między innymi wygoda jazdy, ale także przyczepność, więc i bezpieczeństwo. Bez wątpienia warto zawsze poruszać się rowerem, który ma dobre opony, bez wytartego bieżnika i niezbyt stare. W starych oponach bowiem guma traci swoje właściwości i stają się one o wiele mniej przyczepne, co zwiększa ryzyko poślizgu i nieprzyjemnej, a niekiedy nawet bardzo niebezpiecznej wywrotki. Jak wybrać opony rowerowe z tak wielu modeli jak choćby w Sprint-rowery, jeśli potrzebna jest ich wymiana? 

Opony nie muszą być takie same jak poprzednie

Wielu rowerzystów szuka w tej sytuacji opon takich samych jak poprzednie. Nie zawsze jest to dobre rozwiązanie. Oczywiście opony muszą być tego samego rozmiaru, by można było założyć je na koła, mogą być jednak innej szerokości i wysokości. Ich bieżnik również nie musi być taki sam jak bieżnik opon poprzednich. W rowerach wyposażonych w błotniki nie można jednak wybierać dowolnych opon. Niektóre nie zmieszczą się pod błotnikami i podczas jazdy mogą o nie ocierać. Planując zakup opon do dowolnego roweru, można wybierać spośród wielu wizualnie nawet różnych opon. Jak wybrać opony rowerowe, dzięki którym będzie jeździć się najprzyjemniej? 

Na jakim podłożu jeździmy najczęściej? 

Przy wyborze opon rowerowych to jest najważniejsze pytanie. Jeśli bowiem terenem, po którym będziemy jeździć najczęściej są ulice miast nie ma sensu kupowanie opon o terenowej rzeźbie bieżnika. Owszem, może i takie w rowerze będą zwracać na siebie uwagę, ale jazda po asfalcie rowerem wyposażonym w opony terenowe jest trudniejsza i mniej wygodna. Co więcej, takie opony, których bieżnik ma zapewnić przyczepność w trudnym terenie, nie zawsze zapewni jej na asfalcie czy kostce brukowej. Szybkie pokonywanie asfaltowych zakrętów może być wręcz niebezpieczne, bowiem opony terenowe na asfalcie mają o wiele mniejszą przyczepność, szczególnie gdy asfalt jest bardziej śliski – choćby mokry lub pokryty błotem pośniegowym. 

Opony do jazdy w różnym terenie

Jeżeli rowerem będziemy poruszać się po różnym terenie, można wybrać opony, które wyglądają dość dziwnie, ale spełniają swoją rolę. Semi slicki, bo o tych oponach mowa, mają bieżnik terenowy po bokach, a w centralnej części opony posiadają bieżnik szosowy. Po szosie jeździ się więc łatwo i lekko, po zjeździe na trudniejszą drogę nadal można być pewnym przyczepności opon. Takie opony trzeba jednak pompować do przewidzianych wartości, nie zaś mniej. Zbyt słabo napompowana opona tego typu będzie się bardziej uginać, a więc i na asfalcie bieżnik terenowy będzie stykał się z podłożem, co pogorszy komfort jazdy. 

Opony dla miłośników jazdy w trudnym terenie

Fani rowerów górskich i jazdy w trudnym terenie, swoje jednoślady powinni wyposażać tylko w opony terenowe. Na nawet praktycznie nieprzejezdnych drogach sprawdzą się doskonale. Jeśli zaś zajdzie konieczność jazdy rowerem po asfalcie, również to będzie możliwe. Jeżeli mamy świadomość, że jeździć po asfalcie będziemy dość często, możemy też zdecydować się na opony z delikatnym bieżnikiem terenowym na całej powierzchni opony. W terenie taka opona będzie tylko trochę mniej przyczepna od opony z grubym bieżnikiem terenowym, podczas poruszania się po drogach asfaltowych jazda rowerem wyposażonym w takie opony będzie jednak dużo przyjemniejsza.

Możesz również polubić…